Intervjuu: „Robotiseeritud värvimine on ainus viis saavutada Skandinaavia turu kvaliteeti“

Skandinaavia turule sisenemine eeldab kompromissitut kvaliteeti. Nii räägib intervjuus Premier OÜ juht Ilja Kutsjuba, kes otsustas oma alustavas ettevõttes rakendada robotiseeritud värvimist juba esimesest hetkest.

Koos Effetiga pandi tööle lahendus, mis annab elementidele väga ühtlase ja kvaliteetse viimistluskatte, et need vastaks põhjamaade turu kõrgetele nõuetele.

Videos: Värvimisrobot värvib testdetaili.

Ilja, mida sinu ettevõte toodab?

Toodame täispuidust sisustuselemente – seinapaneele, laudu, riiuleid ja teisi esteetilisi, furnituurivabasid interjööridetaile. Fookus on kvaliteedil ja täpsusel. 

Hetkel valmistan erinevaid näidiseid ning kui vajalikud sertifikaadid on käes, on eesmärk siseneda oma toodetega Skandinaavia turule.

Miks üldse värvimist robotiseerida?

Kui rääkida kvaliteedist, siis minu jaoks on asi väga lihtne: käsitsi värvides ei ole võimalik saavutada kahte täiesti ühesugust detaili. Inimene ei suuda kunagi teha ühte ja sama liigutust sama kiirusega terve päeva jooksul – vahetuse alguses oled puhanud, õhtuks väsinud, ja see mõjutab kohe värvimise ühtlust. 

Olen töötanud suures ettevõttes ja tean väga hästi, kuidas stabiilne kvaliteet tegelikult saavutatakse. Kui ma soovin ideaalset tulemust, on robot hädavajalik. Ja kui eesmärk on minna Skandinaavia turule, peab tulemus olema laitmatult perfektne – seal ei andestata isegi väikseid pisivigu.

Kuidas jõudsid enda jaoks õige robotini? 

Kui sain aru, et käsitsi värvimisest ei piisa ja mul on vaja robotit, alustasin otsinguid platvormil MachineSeeker. Mulle oli oluline, et roboti pakkuja oleks Eestist. Seal jäigi mulle silma Effeti pakutav robot. 

Kohtumisel Arnoga nägin, et nende tiimil on nii tarkvaraline kompetents kui ka oskus robotit minu tootmisega reaalselt integreerida. Kuna nad on ambitsioonikas ja kiiresti arenev ettevõte, oli kohe näha, et selline projekt pakub ka neile huvi ja väljakutset. 

Robotit valides oli minu jaoks kõige olulisem, et lahendus asuks Eestis ja oleks piisavalt võimekas, et toetada ka tulevasi projekte. Klassikaline värvirobot oleks olnud väiksem ja kitsama kasutusega, kuid minu vajadused olid spetsiifilisemad – mul oli vaja robotit, mida saab kohandada ja arendada vastavalt toodete geomeetriale ja värvimisnõuetele.

Robot, mille lõpuks valisin, on küll suurem kui tavapärased värvilahendused, kuid just see annab mulle paindlikkuse ja ulatuse, mida minu tootmine nõuab. 

Kuidas robotiseeritud värvimisega alustamine välja nägi?

Videos: Värvimisroboti programmi 3D simulatsioon.

Alguses viisin Effetisse oma tootenäidised ja võtsin kaasa spetsialisti, kes tegeleb värvide ja pihustitega. Koos arutasime läbi kõik tehnilised detailid, et lahendus vastaks täpselt toodete geomeetriale ja kvaliteedinõuetele.

Edasi alustasime testidega: kõigepealt kasutasime värvi asemel klaasipuhastusvedelikku, et simuleerida värvimist ja hinnata pihustuse ühtlust. Kui see toimis, liikusime edasi päris värviga ning tegime kohapeal viimased täpsed seadistused.

Protsessi jooksul tuli ette ka ootamatuid väljakutseid. Näiteks ei sobinud pihusti kinnitus hästi minu toodete kujuga ning pidime seda kaks korda ümber ehitama.

Minu soovitud värviskeem oli keeruline ja robot ise suur, seetõttu tuli süsteem väga täpselt kohandada, et kõik pinnad saaksid ühtlaselt ja kvaliteetselt värvitud.

Töötasime kogu lahenduse samm-sammult välja koos Effeti inseneri Arno Jürissoni ja värvitarnijast spetsialistiga. Kuigi ootasin, et saaksime roboti kiiremini tööle, oli selge, et nii spetsiaalse lahenduse loomine nõuab rohkem aega. 

Lõppkokkuvõttes jõudsime lahenduseni, mis töötab stabiilselt ja annab täpselt selle kvaliteedi, mida mul vaja on.

Millised on su ootused – kui kiiresti investeering robotisse end ära tasub? 

Investeeringu tasuvust on keeruline otseselt mõõta. Minu jaoks pole robot lihtsalt investeering, vaid eeldus üldse kvaliteetse toote tootmiseks. Ilma selleta ei saaks ma üldse seda ettevõtmist alustadagi. 

Mida ütleksid ettevõtetele, kes kaaluvad investeerida tööstusrobotisse? 

Naljatlen vahel, et „ärge teised robotit ostke, siis mina saan rohkem kliente!”. 

Mina soovitan robotiseerimist eelkõige tööjõukulude vähendamise ja stabiilse kvaliteedi pärast. Eestis, kus maksud pidevalt tõusevad, aitab robot tööjõumakse vähendada. Robot ei küsi iga kuu palgatõusu – erinevalt meie riigist. 

Teiseks kui ma tahan ideaalset tulemust, on robot ainus võimalus. On erinevad kvaliteedistandardid – mõni ei pane defekti tähele, aga mina panen. 

Nii et kui kellelgi on ruumi ja võimalust investeerida, on see minu hinnangul väga mõistlik samm. Samas peab roboti ostja mõistma, millega ta tegeleb – see nõuab siiski teatavat tehnilist arusaamist. Tuleb otsustada, kas valida odavam, kuid toeta süsteem, või kaasaegsem robot, millel on püsiv tugi ja uuendusvõimalused. 

Aga omast kogemusest saan öelda, et soovitan alati enne ostu konsulteerida robotiseerimise spetsialistidega – näiteks Arnoga Effetist –, et leida tehniliselt ja majanduslikult kõige parem lahendus.